پرش به محتوا

تعمیر برد هواپیما

در مورد تعمیر برد هواپیما باید بدانیم که هواپیما دارای بردهای الکترونیکی و سیستم های مختلفی است. هر کدام وظایف مختلفی دارند مثل ناوبری، ارتباطات، کنترل پرواز و…

ســـــــــفارش

تعمیر برد هواپیما

تعمیر برد هواپیما

تعمیر برد هواپیما | کامپیوترهای کنترل پرواز (FCC):

کامپیوتر کنترل پرواز یا سیستم کنترل پرواز، که وظیفه کنترل هواپیما و عملکرد خلبان خودکار را به عهده دارند.

سیستم‌های کنترل پرواز هواپیما، مجموعه‌ای از مکانیسم‌ها و اجزای مکانیکی و الکترونیکی هستند که برای کنترل حرکت هواپیما در حین پرواز استفاده می‌شوند.

این سیستم‌ها به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: سیستم‌های کنترل پرواز مکانیکی و سیستم‌های کنترل پرواز الکترونیکی (یا fly-by-wire).

  • سیستم‌های کنترل پرواز مکانیکی: این سیستم‌ها از کابل‌ها، قرقره‌ها و اهرم‌ها برای انتقال دستورات از کنترل‌های کابین خلبان به سطوح کنترل هواپیما استفاده می‌کنند. این سیستم‌ها به دلیل سادگی و قابلیت اطمینان بالا به طور گسترده‌ای در هواپیماهای قدیمی استفاده میشدند.
  • سیستم‌های کنترل پرواز الکترونیکی (fly-by-wire): در این سیستم‌ها، دستورات خلبان به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل شده و به کامپیوترهای کنترل پرواز ارسال می‌شود.

سیگنال‌های الکترونیکی به سیستم‌های هیدرولیکی منتقل میشود تا کنترل هواپیما به درستی انجام پذیرد. به همین دلیل تعمیر برد هواپیما(بخش الکترونیکی) اهمیت بالایی دارد.

سیستم‌های الکترونیکی به دلیل دقت بالاتر، وزن کمتر و امکان پیاده‌سازی سیستم‌های کنترلی پیچیده‌تر، در هواپیماهای مدرن، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایا و معایب سیستم‌های الکترونیکی fly-by-wire مقابل سیستم های مکانیکی چیست؟

مزایا: دقت بالاتر، وزن کمتر، امکان پیاده‌سازی سیستم‌های پیشرفته تر، و افزایش ایمنی و اطمینان به دلیل کاهش وابستگی به قطعات مکانیکی.

معایب: پیچیدگی بالاتر و نیاز به نگهداری و تعمیرات تخصصی.

تعمیر برد هواپیما | سیستم مدیریت پرواز (FMS):

یک سیستم یکپارچه با هدف ناوبری، عملکرد و برنامه‌ریزی پرواز. بخش های این سیستم در ادامه آمده است:

  • پردازشگر مرکزی: این قسمت بخش اصلی FMS است که الگوریتم‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای مدیریت پرواز را اجرا می‌کند. این پردازشگر می‌تواند از نوع CPU، FPGA یا ASIC باشد.
  • نمایشگر (Display Unit): اطلاعاتی که توسط FMS محاسبه می‌شود، بر روی نمایشگرهایی نمایش داده می‌شود که در کابین هواپیما قرار دارند.
  • دستگاه‌های ورودی (Input Devices): برای تعیین مسیر پرواز، تنظیمات سرعت و ارتفاع، و سایر تنظیمات مرتبط با پرواز، FMS نیاز به دستگاه‌های ورودی مانند کیبوردها یا دسته‌های کنترلی دارد که توسط خلبانان کنترل می‌شوند.
  • دیتابیس‌ها (Databases) : دیتابیس‌هایی شام اطلاعات جغرافیایی، اطلاعات فرودگاه، مسیرهای هوایی، اطلاعات هواشناسی و سایر اطلاعاتی که برای پرواز ضروری است.

سیستم نمایش الکترونیکی پرواز (EFIS):

سیستم نمایش الکترونیکی پرواز (EFIS) یک سیستم مخصوص در هواپیماها است که نمایشگرهای الکترونیکی را برای خلبانان فراهم می‌کند.

این سیستم به خلبانان اجازه می‌دهد تا اطلاعات حیاتی پرواز را مشاهده کنند. اطلاعات مهمی که توسط EFIS ارائه می‌شود شامل داده‌های مربوط به سرعت، ارتفاع، شتاب، زاویه و موقعیت بال، جهت و موقعیت جغرافیایی هواپیما می‌شود.

EFIS از نمایشگرهای اصلی پرواز (PFD) و نمایشگرهای چندمنظوره (MFD) تشکیل شده است که به خلبانان امکان می‌دهد اطلاعات پرواز را مشاهده کنند. این سیستم باعث دید بهتر خلبان پرواز می‌شود و به عنوان یک مانیتورینگ بسیار مهم در صنعت هوایی است.

تعمیر برد هواپیما | واحد کنترل موتور (ECU):

واحد کنترل موتور یک قسمت مهم از سیستم مدیریت موتور در خودروها و دیگر وسایل نقلیه است.

این واحد مسئول کنترل عملکرد موتور، سوخت‌رسانی، تنظیم سیستم انتقال قدرت و کنترل پارامترهای مختلف موتور مانند سرعت چرخش، دما، و فشار است.

ECU اطلاعات سنسورها را جمع‌آوری کرده، آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس به دستورات مرتبط با کنترل موتور را اعمال می‌کند.

سیستم ناوبری:

سیستم‌های ناوبری به کمک ابزارهای محاسباتی، ناوبری وسایل نقلیه را تسهیل می‌کنند.

سیستم‌های ناوبری می‌توانند بر روی وسیله نقلیه یا خارج از آن قرار داشته باشند و از نقشه‌ها، سنسورها و اطلاعات خارجی برای تعیین موقعیت و ارائه دستورالعمل‌های ناوبری استفاده کنند.

این سیستم‌ها شامل انواع مختلفی هستند از جمله سیستم‌های ناوبری هوایی، خودرویی، دریایی، ماهواره‌ای، جراحی و روباتیک. سیستم‌های ماهواره‌ای معروف شامل GPS، GLONASSو Galileo هستند.

تعمیر برد هواپیما | سیستم‌های ارتباطی:

این بردها ارتباطات هواپیما با کنترل ترافیک هوایی (ATC) و سایر هواپیماها را مدیریت می‌کنند، از جمله رادیوهای VHF و HF.

کنترل ترافیک هوایی (Air Traffic Control – ATC) که یک سیستم برای مدیریت و کنترل ترافیک هوایی به کار می‌رود و اطمینان می‌دهد که هواپیماها با ایمنی بالا پرواز کنند.

هدف اصلی بردها و سیستم ATC، مانیتورینگ لحظه ای پروازها و جلوگیری از برخورد هواپیماها، هدایت ترافیک هوایی، و ارسال اطلاعات و کمک‌های ضروری به خلبانان است.

واحدهای تامین برق (PSU یا APU):

سیستم ها و بردهای الکتریکی که برق را تولید و در دیگر سیستم‌های مختلف درون هواپیما توزیع می‌کنند.

دستگاهی که در هواپیماها، وسایل نقلیه زرهی و برخی وسایل نقلیه تجاری استفاده می‌شود تا قدرت الکتریکی و هوای فشرده را برای سیستم‌های مختلف فراهم کند.

در هواپیماها، معمولاً در دم هواپیما نصب می‌شود و به عنوان منبعی برای تولید برق و هوای فشرده برای استارت موتورهای اصلی و تامین برق دیگر سیستم‌ها زمانی که موتورهای اصلی خاموش هستند، عمل می‌کند.

تعمیر بردهای الکترونیکی خاص

تعمیر برد هلیکوپتر

میتوانید با ما برای تعمیر برد هواپیما در ارتباط باشید